Students' Moral Intelligence in the Perspective of Peer Interaction and Self Esteem

Inggrit Puspitasari, Amanah Surbakti, Nefi Darmayanti

Abstract


The phenomenon in this study is the deterioration in student morale due to the influence of wrong peer interactions and low self-esteem. Thus, this study aims to reveal the influence of social interaction and self-esteem on the moral intelligence of students at SMK Negeri 13 Medan. The research method uses correlational. A random sample of 121 people. Distribution of questionnaires with Likert scale. Data analysis with multiple regression techniques. The results of data processing show that there is an influence of peer interaction on moral intelligence. So, the better the interaction with peers, the more it will increase the moral intelligence of students. There is an influence of self-esteem on moral intelligence. Increasing students' self-esteem will also increase their moral intelligence. There is an influence of peer interaction and self-esteem on moral intelligence which means together peer interaction and self-esteem affect students' moral intelligence. The influence of the two variables together raises moral intelligence by 35.6%. It is recommended that students associate with peers who can lead them to the path of goodness and have a steady self-esteem so that students have high moral intelligence for the success of their lives in the future. The implications of this research for students, carrying out peer interaction and having high self-esteem can be used in efforts to increase moral intelligence.

Fenomena dalam penelitian ini adalah terjadinya kemerosotan pada moral siswa dikarenakan pengaruh interaksi teman sebaya yang salah dan harga diri yang rendah. Maka, penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan pengaruh interaksi sosial dan harga diri terhadap kecerdasan moral siswa di SMK Negeri 13 Medan. Metode penelitian menggunakan korelasional. Sampel secara random sebanyak 121 orang. Penyebaran angket dengan skala likert. Analisis data dengan teknik regresi ganda. Hasil olah data menunjukkan ada pengaruh interaksi teman sebaya terhadap kecerdasan moral. Sehingga, semakin baik interaksi dengan teman sebaya maka akan semakin meningkatkan kecerdasan moral siswa. Ada pengaruh harga diri terhadap kecerdasan moral. Meningkatnya harga diri siswa maka akan meningkatkan pula kecerdasan moralnya. Ada pengaruh interaksi teman sebaya dan harga diri terhadap kecerdasan moral yang mengartikan secara bersama-sama interaksi teman sebaya dan harga diri berpengaruh terhadap kecerdasan moral siswa. Pengaruh kedua variabel secara bersama-sama memunculkan kecerdasan moral sebesar 35,6%. Disarankan agar siswa bergaul dengan teman sebaya yang dapat membawa mereka ke jalan kebaikan dan mempunyai harga diri yang mantap sehingga para siswa mempunyai kecerdasan moral yang tinggi untuk keberhasilan kehidupannya ke depan kelak. Implikasi penelitian ini bagi siswa, melaksanakan interaksi teman sebaya dan mempunyai harga diri yang tinggi dapat digunakan dalam upaya peningkatan kecerdasan moral.


Keywords


Moral intelligence, Self-esteem, Peer interaction

Full Text:

FULL TEXT

References


Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Bina Aksara.

Elfitasari, T., & Winta, M. V. I. (2022). The Role of Self-Esteem in Mediating Social Anxiety on Body Shaming Victims. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 11(2), 249. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v11i2.7405

Hafsah, H., & Afni, A. (2021). Pendidikan Kecerdasan Moral Sebagai Penguatan Kepribadian Siswa Era Industry 4.0. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 9(1), 24. https://doi.org/10.31764/civicus.v9i1.5813

Iftayani, I., & Nurhidayati, N. (2016). Self Concept, Self Esteem and School System: the Study of Comparation Between Fullday School and Halfday School in Purworejo. GUIDENA: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan Dan Konseling, 6(1), 53. https://doi.org/10.24127/gdn.v6i1.410

Johar, S. S. H., Shah, I. M., & Bakar, Z. A. (2013). Neuroticism Personality and Emotional Intelligence of Leader, and Impact Towards Self-esteem of Employee in Organization. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 84, 431–436. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.580

Khairunniza, R., Adriansyah, M. A., & Putri, E. T. (2021). Harga Diri dan Intensitas Penggunaan Telepon Pintar Terhadap Kecenderungan Nomophobia pada Remaja Akhir. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(4), 692. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v9i4.6333

Khumairoh, R., & Andiani, F. (2019). Pengaruh harga Diri dan Religiusitas Terhadap Kenakalan Remaja Laki-laki di Pondok Pesantren Q. Jurnal Psikologi Dan Perkembangan, 7, 1–9.

Kristina, G. (2019). Studi Komparasi Kecerdasan Moral Siswa Ditinjau Dari Sekolah Reguler dan Sekolah Islam Terpadu Full Day School. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(4), 509–518. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v7i4.4825

Kumalasari, A. Y., & Rahayu, M. N. M. (2022). Self Esteem dan Citra Tubuh Pada Wanita Dewasa Pasca Melahirkan. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(4), 653. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i4.9099

Mujib, A., & Muzakir, Y. (2022). Nuansa-nuansa Psikologi Islam. Raja Grafindo Persada.

Mulkan, K. (2016). Hubungan Kontrol Diri dan Harga Diri dengan Kecerdasan Moral Siswa SMK Sinar Husni 2 TR Labuhan Deli. Analitika, 8(2), 88–89.

Oktaviani, M. A. (2019). Hubungan Penerimaan Diri Dengan Harga Diri Pada Remaja Pengguna Instagram. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(4), 549–556. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v7i4.4832

Paramita, R. S. D., Rizal, N., & Sulistyan, R. B. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif. Widya Gama Press.

Pratiwi, A. P., Nurlaili, & Syarifin, A. (2020). Interaksi Teman Sebaya Terhadap Perilaku Sosial. Al Fitrah: Journal of Early Cho;Dhood Islamic Education, 3(2).

Program Studi Teknologi Pembelajaran & Psikologi Pendidikan, Pascasarjana, U. N. M. (2016). Inovasi Pendidikan di Era Big Data dan Aspek Psikologinya. http://pasca.um.ac.id/wp-content/uploads/2017/02/Prosiding-Big-Data-2016.pdf

Puluhulawa, M., Djibran, M. R., & Pautina, M. R. (2017). Reality Group Counseling to Improving Self-Esteem of Students. GUIDENA: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan Dan Konseling, 7(2), 153. https://doi.org/10.24127/gdn.v7i1.859

Santrock, J. W. (2003). Adolescence: Perkembangan Remaja. Erlangga.

Sarfika, R., Moh Yanuar Saifudin, I. M., Sari, I. M., Murni, D., Malini, H., & Abdullah, K. L. (2023). Investigating associations between emotional and behavioral problems, self-esteem, and parental attachment among adolescents: A cross-sectional study in Indonesia. Heliyon, 9(11), e21459. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e21459

Sechi, C., & Vismara, L. (2023). Gender differences in the relationship between attachment styles, self-esteem and online deception: A mediation model. Journal of Affective Disorders Reports, 14(October), 100681. https://doi.org/10.1016/j.jadr.2023.100681

Setiawan, D. (2013). Peran Pendidikan Karakter dalam Mengembangkan Kecerdasan Moral. Jurnal Pendidikan Karakter, 1.

Sharma, G., Yukhymenko-Lescroart, M., & Sanchez, T. (2023). Examining the role of life purpose in high school students’ self-esteem through structural equation modelling. Heliyon, 9(9), e19614. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e19614

Solikhatin, N. H., & Lubis, H. (2021). Efektivitas Terapi Film Dalam Meningkatkan Harga Diri. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(3), 535. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v9i3.6498

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Alfabeta.

Surasa, I. N., & Murtiningsih. (2021). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Harga Diri Remaja di SMPN 258 Jakarta Timur. Borneo Nursing Journal (Bnj), 3(1), 14–22.

Wulandari, N. W. (2019). Interaksi Sosial dan Kecerdasan Moral pada Remaja. BMC Public Health, 5(1), 1–8.

Wulandari, N. warsi, & Fitriana, D. (2016). Kecerdasan Moral di Era Big Data. Inovasi PendidIian Di Era Big Data Dan Aspek Psikologinya, 361–366.

Zhao, L., Mao, H., Compton, B. J., Peng, J., Fu, G., Fang, F., Heyman, G. D., & Lee, K. (2022). Academic dishonesty and its relations to peer cheating and culture: A meta-analysis of the perceived peer cheating effect. Educational Research Review, 36(May), 100455. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2022.100455




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v12i4.11868

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Inggrit Puspitasari, Amanah Surbakti & Nefi Darmayanti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id