Can self-efficacy have a role in learning interest

Azzah Kurnia Dewi, Sri Maria Puji Lestari, Vira Sandayanti

Abstract


Self-efficacy is one of the important things that must be possessed by all students, including medical students. Self-efficacy is an individual's belief in their ability to perform the task or action required to achieve a certain result. Self-efficacy is an important variable for students to evaluate because with self-efficacy people can perform certain tasks properly and correctly. One of the influential factors in self-efficacy is interest in learning. Interest in learning is a feeling of interest and pleasure that causes a desire to establish a more positive relationship, characterized by feelings of pleasure without a relationship, studying references about school subjects with pleasure, sincerely carrying out activities without any internal or external coercion from the individual. To determine the relationship between learning interest and self-efficacy in undergraduate students of the Faculty of Medicine, Malahayati University. Based on the research results, it was found that a sample of 228 students with a low level of interest in learning was not found and students who had the most interest in learning were in the category of high learning interest totaling 145 students (63.6%), and students, then for the highest level of self-efficacy in the high category there were 140 students (61.4%). Statistical analysis using the Spearman test showed a p=value of <0.000 with a correlation test of 0.942. There is a significant relationship between interest in learning and self-efficacy in students of the Faculty of Medicine at the Bachelor Stage of Malahayati University. Interest in learning affects self-efficacy by 92.3%.

Efikasi diri merupakan salah satu hal yang penting yang harus dimiliki oleh semua mahasiswa termasuk mahasiswa kedokteran. Efikasi diri adalah keyakinan individu dalam kemampuan mereka untuk melakukan tugas atau tindakan yang diperlukan untuk mencapai hasil tertentu. Efikasi diri merupakan variabel penting bagi mahasiswa untuk evaluasi karena dengan rasa percaya diri seseorang dapat melakukan tugas-tugas tertentu dengan baik dan benar. Salah satu faktor yang berpengaruh dalam efikasi diri adalah minat belajar. Minat belajar adalah perasaan tertarik dan senang yang menyebabkan keinginan untuk menjalin hubungan yang lebih positif, ditandai dengan perasaan senang tanpa adanya hubungan, mempelajari referensi tentang mata pelajaran sekolah dengan perasaan senang, dengan ikhlas melakukan kegiatan tanpa ada paksaan internal maupun eksternal dari individu tersebut. Untuk mengetahui hubungan minat belajar dengan tingkat efikasi diri pada mahasiswa Fakultas Kedokteran Tahap Sarjana Universitas Malahayati. Berdasarkan hasil penelitian didapatkan sampel sebanyak 228 mahasiswa dengan tingkat minat belajar rendah tidak ditemukan dan mahasiswa yang memiliki minat belajar terbanyak adalah dalam kategori minat belajar tinggi berjumlah 145 mahasiswa (63,6%), dan mahasiswa, kemudian untuk tingkat efikasi diri terbanyak dalam kategori tinggi berjumlah 140 mahasiswa (61,4%). Analisis statistik menggunakan uji spearman menunjukkan p=value sebesar <0,000 dengan uji korelasi sebesar 0,942. Terdapat hubungan bermakna antara minat belajar dengan efikasi diri pada Mahasiswa Fakultas X.


Keywords


Learning interest, Self-Efficacy

Full Text:

FULL TEXT

References


Arikunto. (2014). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik (Cet. 14). Rineka Cipta

Akrim. (2021). Strategi Peningkatan Daya Minat Belajar Siswa. In M. P. Dr. Emilda Sulasmi (Ed.), CV. Pustaka Ilmu.

Charli, L., Ariani, T., & Asmara, L. (2019). Hubungan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Fisika. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 2(2), 52–60. https://doi.org/10.31539/spej.v2i2.727

Constantia, N. (2019). Hubungan Antara Efikasi Diri dan Motivasi Belajar dengan Kemandirian Belajar Siswa SMK Taruna Satria Pekanbaru. Universitas Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Desy Kumala Sari. (2018). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Belajar Komputer Akuntansi Siswa Kelas XI Smk Negeri 1 Depok Tahun Ajaran 2017/2018. Universitas Negeri Yogyakarta.

Dewi, I. K., Nasir, M., & Salma. (2019). Optimisme Dan Hardiness Pada Dokter Muda Di Rumah Sakit Umum Daerah Zainoel Abidin (Rsudza) Banda Aceh. Psikoislamedia Jurnal Psikologi, 4(1), 48–56.

https://jurnal.arraniry.ac.id/index.php/Psikoislam/article/view/6349/3836

Eriany, P., Hernawati, L., & Goeritno, H. (2014). Studi deskriptif mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi motivasi mengikuti kegiatan bimbingan belajar pada siswa smp di semarang. Psikodimensia, 13(1), 115-130

Fatimah, S., Manuardi, A. R., & Meilani, R. (2021). Tingkat Efikasi Diri Performa Akademik Mahasiswa Ditinjau Dari Perspektif Dimensi Bandura. Professional, Empathy and Islamic Counseling Journal, 4(1), 25–36.

Hong, J. C., Hwang, M. Y., Szeto, E., Tsai, C. R., Kuo, Y. C., & Hsu, W. Y. (2016). Internet cognitive failure relevant to self-efficacy, learning interest, and satisfaction with social media learning. Computers in Human Behavior, 55, 214-222

Hidayah, A. A. N. (2021). Hubungan Minat Belajar dengan Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Kimia di Masa Pandemi COVID-19 Kelas XII MA Qudsiyyah Tahun Pelajaran 2021/2022. In skripsi tidak diterbitkan. Universitas Islam Negeri Walisongo.

KEMENKUMHAM, R. (2013). Undang-Undang Republik Indonesia tentang Pendidikan Dokter. 184, 1–27.

Ghufron, R. R. S. (2020). Teori-Teori Psikologi (R. Kusumaningratri (ed.)). Ar-Ruzz Media..

Mukti, Bani, & Tentama, F. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi efikasi diri akademik. Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan, 0(0), 341–347.

Mukti, Binti, & Tentama, F. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Efikasi Diri Akademik. Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan, 341–347.

Munasiba, M. A. A. S. A. (2017). Hubungan Minat Belajar dan Efikasi Diri Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN Gugus RE Martadinata Kecamatan Batang. Universitas Negeri Semarang.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 1(1), 128-135.

Pandis, N. (2014). Cross-sectional studies. American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics, 146(1), 127–129. https://doi.org/10.1016/j.ajodo.2014.05.005

Rustika, I. M. (2012). Efikasi Diri: Tinjauan Teori Albert Bandura. Buletin Psikologi, 20(1–2), 18–25. https://doi.org/10.22146/bpsi.11945

Saba, R. T., Lisiswanti, R., & B, E. C. (2018). Hubungan Self-efficacy Terhadap Tingkat Kecemasan Mahasiswa Tingkat Pertama Fakultas Kedokteran Universitas Lampung. Fakultas Kedokteran Universitas Lampung, 7, 12–16.

Safitri, W. R. (2016). Analisa korelasi pearson dalam menentukan hubungan antara kejadian demam berdarah dengue dengan kepadatan penduduk di kota Surabaya pada tahun 2021-2014. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 16, 21–29. https://journal.stikespemkabjombang.ac.id/index.php/jikep/article/view/23

Sandi, M. (2017). Hubungan Efikasi Diri Dengan Minat Belajar Siswa-Siswi. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2), 208–214. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v5i2.4365

Saraswati, N., Dwi, M., Santoso, A., & Wiajayanti, D. Y. (2017) Hubungan efikasi diri dengan kecemasan menyusun skripsi mahasiswa keprawatan. Holistic Nursing and Health Science. 4(1), 1-7.

https://doi.org/10.14710/hnhs.4.1.2021.1-7

Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (2014). Generalized Self-efficacy Scale [J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston]. Measures in Health Psychology: A User’s Portfolio. Causal and Control Beliefs, 2008, 35–37.

Seba, A. O. (2020). Pengaruh Efikasi Diri, Hasil Belajar Dan Kelompok Referensi Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Fkip Unja. Jurnal Manajemen Penididkan Dan Ilmu Sosial, 1(1), 370–378.

Soekidjo Notoadmodjo. (2018). Metodologi Penelitian Kesehatan (3rd ed.). PT. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan r & d. Alfabet.

Syahrudin, S. (2019). Pengaruh efikasi diri dan dukungan sosial teman sebaya terhadap prestasi belajar. Cognicia, 7(4), 507–526. https://doi.org/10.22219/cognicia.v7i4.10294

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal komunikasi pendidikan, 2(2), 103-114

Wijaya, A. P., Rumite, W., & Marpaung, R. R. (2019). Minat siswa terhadap matematika dan hubungannya dengan metode pembelajaran dan efikasi diri. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 83-100.

Zega, Y. (2020). Hubungan Self Efficacy Terhadap Motivasi Belajar Dalam Pembelajaran Matematika. Didaktik, 14(1), 2410–2416.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v12i2.10829

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Psikostudia : Jurnal Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id