The Effectiveness of Expressive Art Therapy in Reducing Anxiety in Young Women in Islamic Boarding Schools

Rahmi Murnitamia, Siti Urbayatun

Abstract


Adolescence is a period of transition or transition from childhood to adulthood. During this period, growth and development experienced rapid changes both physically and mentally. In this transition period, teenagers are very vulnerable to experiencing anxiety disorders. This research aims to determine the effectiveness of applying expressive arts therapy to reduce anxiety in adolescent girls at the Islamic boarding school X Yogyakarta. This research uses quantitative methods. The subjects in this research were 5 students in grades 7-10, aged 13-15 years who experienced anxiety, residing at Islamic boarding school X Yogyakarta. This research uses the DASS 42 (Depression Anxiety Stress Scale) measuring instrument, to measure anxiety levels. Data analysis used the Wilcoxon test. The results of the analysis show a value of Z= -2.032, with a significance of p= 0.042 (p˂0.05). This shows that there is a significant difference between the anxiety experienced by participants before and after participating in the group therapy process.

Masa remaja adalah masa peralihan atau masa transisi dari anak-anak menuju dewasa. Pada masa ini pertumbuhan dan perkembangan mengalami perubahan pesat baik secara fisik maupun mental. Dalam masa peralihan ini, remaja sangat rentan mengalami gangguan kecemasan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui efektifitas penerapan expressive art therapy untuk menurunkan kecemasan pada remaja putri di pondok pesantren X Yogyakarta. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah santri-santri kelas 7-10 yang berjumlah 5 orang dengan rentang usia 13-15 yang mengalami kecemasan, bertempat tinggal di pondok pesantren X Yogyakarta. Penelitian ini menggunakan alat ukur DASS 42 (Depression Anxiety Stress Scale), untuk mengukur tingkat kecemasan. Analisis data menggunakan uji wilcoxon.  Hasil analisis menunjukkan nilai Z= -2.032, dengan signifikansi p= 0,042 (p˂0,05). Hal ini menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan antara kecemasan yang dialami oleh peserta sebelum dan setelah mengikuti proses terapi kelompok.


Keywords


Expressive Arts Therapy, Anxiety, Boarding School Youth

Full Text:

FULL TEXT

References


Adriansyah, M. A., Rahayu, D., & Prastika, N. D. (2015). Pengaruh Terapi Berpikir Positif, Cognitive Behavior Therapy (CBT), Terhadap Penurunan Kecemasan pada Mahasiswa Universitas Mulawarman. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 4(2), 105–125. https://doi.org/10.18860/psi.v12i2.6403

Ahdiany, G. N., Widianti, E., & Fitria, N. (2017). Tingkat Kecemasan terhadap Kematian pada ODHA. Jurnal Keperawatan Soedirman (The Soedirman Journal of Nursing), 12(3), 199–208. https://doi.org/10.20884/1.jks.2017.12.3.758

Asifa, A. S., Baharuddin, Y. H., & Shilikhah, L. D. (2021). Konseling Kelompok dengan Teknik Desensitisasi Sistematik untuk Menurunkan Kecemasan Santri Di Pondok Pesantren Al Ihya Ulumaddin. CERMIN Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan Dan Konseling, 2(1), 21–27.

Crawford, J. R., & Henry, J. D. (2003). The Depression Anxiety Stress Scales (DASS): Normative data and latent structure in a large non-clinical sample. British Journal of Clinical Psychology, 42, 111–131. https://doi.org/10.1348/014466503321903544

Diananda, A. (2018). Psikologi Remaja Dan Permasalahannya. Journal ISTIGHNA, 1(1), 116–133. https://doi.org/10.33853/istighna.v1i1.20

Dwivedi. (1993). No Title. Jessica Kingsley.

Fatih, hudzaifah Al, Wijayanti, A. P., Tania, M., Handayani, N., & Ziraluo, E. (2022). GAMBARAN TINGKAT KECEMASAN PERAWAT RUANG OPERASI SELAMA PANDEMI COVID-19. Jurnal Keperawatan, 10(2), 206–215.

Hamdan, H. (2013). Hubungan Antara Konformitas Dengan Perilaku Konsumtif Pada Remaja Putri. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 2(2), 68–75. http://e-journals.unmul.ac.id/index.php/PSIKO/article/view/2238

Haryati, Safitri, A. D., Manullang, K. K. B., Haryanti, R., & Putri, E. T. (2015). Efektivitas Art Therapy Dalam Meningkatkan Ketelitian Belajar. Psikostudia: Jurnal …, 4(1), 1–16. http://e-journals.unmul.ac.id/index.php/PSIKO/article/view/2263

Hidayati, N. O., Nurhalimah, H., Alam, I., Kharisma, P. A., & Arunita, Y. (2022). Kecemasan Remaja Selama Pandemi Covid-19. Journal Ilmu Keperawatan Jiwa, 5(2), 329–336.

Joseph, M. C., Satiadarma, M. P., & Koesma, R. E. (2018). Penerapan Terapi Seni Dalam Mengurangi Kecemasan Pada Perempuan Korban Kekerasan Dalam Rumah Tangga Di Jakarta. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 2(1), 77–87. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v2i1.1620

Kheibari, S. Z., Anabat, A. M., Largany, S. F., Shakiba, S., & Mohammad Ebrahim Hokm Abadi. (2014). The Effectiveness of Expressive Group Art Therapy on Decreasing Anxiety of Orphaned Children. Practice in Clinical Psychology, 2(2), 109–116.

Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). THE STRUCTURE OF NEGATIVE EMOTIONAL STATES: COMPARISON OF THE DEPRESSION ANXIETY STRESS SCALES (DASS) WITH THE BECK DEPRESSION AND ANXIETY INVENTORIES. Pergamon, 33(3), 335–343. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/0005-7967(94)00075-U

Mar’ati, R., & Chaer, M. T. (2016). Pengaruh Pembacaan dan Pemaknaan Ayat-ayat al-Qur’an terhadap Penurunan Kecemasan pada Santriwati. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 1(1), 30–48. https://doi.org/DOI: 10.21580/pjpp.v1i1.966

Milawati, M., & Sutoyo, A. (2022). Hubungan Ketaatan Beragama dengan Kecemasan Akademik Santri Pondok Pesantren Al- Hadi Girikusumo. KONSELING EDUKASI “Journal of Guidance and Counseling,” 6(2), 272–285. https://doi.org/10.21043/konseling.v6i2.16064

Mukholil. (2018). KECEMASAN DALAM PROSES BELAJAR. Jurnal Eksponen, 8(1), 1–8. https://doi.org/https://doi.org/10.47637/eksponen.v8i1.135

Nabilah, I. F., & Nirmala, A. P. (2023). Penerapan Therapy Ekspresive untuk Menurunkan Gejala Depresi pada Remaja. JURNAL PSIMAWA, 6(1), 19–24.

Nevid, Rathus, & Greene. (2014). Psikologi Abnormal. Erlangga.

Normalia, & Indrijati, H. (2022). Efektivitas Cognitive Behavior Therapy untuk Menurunkan Kecemasan Mahasiswa Terhadap Dosen. Seminar Nasional Psikologi. http://seminar.uad.ac.id/index.php/SNFP/article/view/9647/2185

Novinta, D. N., & Endah Mastuti. (2023). Can Rational-Emotive Behavior Therapy ( REBT ) Reduce Academic Anxiety in High School Students ? Apakah Rational-Emotive Behaviour Therapy ( REBT ) Dapat Menurunkan Kecemasan Akademik pada Siswa Sekolah Menengah Atas ? Psikostudia : Jurnal Psikologi, 12(1), 123–131.

Oktaviani, M. A., Rahmi, A. S., Khatimah, H. H., Nur, M. O., & Lubis, H. (2016). Musik Kejien Dalam Menurunkan Tingkat Kecemasan, Stres, dan Depresi. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 5(1), 39–64. http://e-journals.unmul.ac.id/index.php/PSIKO/article/view/2279

Persada, I. B., & Agustina. (2019). Penerapan Art Therapy Dengan Pendekatan Kelompok Untuk Menurunkan Kecemasan Pada Anak Binaan Di Lpka Tangerang. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 3(1), 269–275. https://doi.org/https://doi.org/10.24912/ jmishumsen.V3I1.3508

Putriani, L., Neviyarni, Karneli, Y., & Netrawati. (2021). Konselor Dalam Bimbingan Dan Konseling Kelompok Dengan Expressive Arts Therapy. Counseling AS SYAMIL: Jurnal Ilmiah Bimbingan …, 01(2), 29–37. https://doi.org/E-ISSN 28087151

Ruskandi, J. H. (2021). KECEMASAN REMAJA PADA MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Penelitian Perawat Profesional, 3(3), 483–492. https://doi.org/https://doi.org/10.37287/jppp.v3i3.530

Sandy, L. L., Wahyuni, Y., & Masruri, A. (2022). Pengaruh Art Therapy dan Self-Esteem Terhadap h=Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(3), 734–740. https://doi.org/10.5281/zenodo.5939819

Suhanjoyo, S. N., Setyoningrum, Y., & Muliati, A. (2021). Workshop Terapi Seni Ekspresif Pada Anak Pasien Kanker di Rumah Singgah Ykaki Bandung. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), 821–832. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.37905/aksara.7.3.821-832.2021

Syahniar, S., & Putriani, L. (2017). Pelatihan dan Workshop Pendekatan dan Teknik Konseling Expressive Therapy bagi Guru BK SLTP/ MTs.N Kota Padang. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 5(3), 163–166. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.29210/120300

Tang, Y., Fu, F., Gao, H., Shen, L., Chi, I., & Bai, Z. (2018). Art Therapy for Anxiety, Depression, and Fatigue in Females with Breast Cancer: A Systematic Review. Journal of Psychosocial Oncology, 1–17. https://doi.org/10.1080/07347332.2018.1506855

Tualeka, T. D., & Rohmah, F. A. (2022). Efektifitas Expressive Art Therapy untuk Menurunkan Kecemasan Pada Kelompok Remaja Putri di Panti Asuhan. Universitas Ahmad Dahlan. https://doi.org/ISSN 2962-2492




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v12i3.10097

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Psikostudia : Jurnal Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id