A SEMIOTIC ANALYSIS FOUND ON THE CIGARETTE PRODUCTS

Malikatin Wahyu Prasojowati, M. Natsir, Setya Ariani

Abstract


ABSTRACT

 

In this study, the writer did a semiotic analysis towards the visual images of cigarette product. To support this thesis the writer used some expert theories like Bouzida (2004), Mayr (2013) etc. the writer used the Qualitative method with content analysis approach because this study need deeper analysis of the content where in this study was the Semiotic signs. The results of these studies gathered by the writer show that the messages or the semiotic signs found on cigarette product was conveyed successfully by the active smoker or the viewer, where the active smoker means a person who have been actively smoke since specific long time, here in this study, the writer put standard for the active smoker have to at least actively smoke minimally two years until at the present this research conducted. semiotic signs on the visual images of cigarette products can be interpreted well by the addressee and understand well too. Those pictures already start to make them insecure towards the effect of smoking, but not strong enough to force them to stop smoking. The reason why the intention of display those visual images on the cigarette products can be concluded because the images not intimidating enough for the smoker so that they don’t feel any urgency to stop smoking immediately after saw the pictures. even though the Active smoker choose to keep on smoking because they have been addicted to the cigarette. The main point of this discussion is the visual images are according to the experts stated as the semiotic signs have been successfully brought the messages to the person who saw it and understandable enough to interpreted by the addressee. The writer also recommended to the next writer who will conduct the similar study to pay more attention towards the element of semiotic signs especially the visual images.

 

Keywords: cigarette product, visual images, active smoker, semiotic analysis

 

 

ABSTRAK

 

Dalam penelitian ini, penulis melakukan analisis semiotik terhadap citra visual produk rokok. Untuk mendukung tesis ini penulis menggunakan beberapa teori ahli seperti Bouzida (2004), Mayr (2013) dll. Penulis menggunakan metode Kualitatif dengan pendekatan analisis isi karena penelitian ini memerlukan analisis yang lebih mendalam dari konten dimana dalam penelitian ini adalah tanda-tanda semiotik. Hasil penelitian yang dikumpulkan oleh penulis menunjukkan bahwa pesan atau tanda semiotik yang ditemukan pada produk rokok berhasil disampaikan oleh perokok aktif atau penampil, dimana perokok aktif berarti seseorang yang telah aktif merokok sejak waktu yang lama, disini Dalam penelitian ini, penulis meletakkan standar untuk perokok aktif harus setidaknya secara aktif merokok minimal dua tahun hingga saat ini penelitian ini dilakukan. Tanda-tanda semiotik pada gambar-gambar visual dari produk rokok dapat ditafsirkan dengan baik oleh orang yang dituju dan juga dimengerti dengan baik. Foto-foto itu sudah mulai membuat mereka tidak aman terhadap efek merokok, tetapi tidak cukup kuat untuk memaksa mereka berhenti merokok. Alasan mengapa niat menampilkan gambar-gambar visual pada produk rokok dapat disimpulkan karena gambar tidak cukup mengintimidasi bagi perokok sehingga mereka tidak merasakan urgensi untuk berhenti merokok segera setelah melihat gambar. Meskipun perokok aktif memilih untuk tetap merokok karena mereka sudah kecanduan rokok. Titik utama dari diskusi ini adalah gambar visual yang menurut para ahli dinyatakan sebagai tanda semiotik telah berhasil membawa pesan kepada orang yang melihatnya dan cukup dimengerti untuk ditafsirkan oleh penerima. Penulis juga merekomendasikan kepada penulis selanjutnya yang akan melakukan penelitian serupa untuk lebih memperhatikan elemen tanda semiotik terutama gambar visual.

 

Kata kunci: produk rokok, gambar visual, perokok aktif, analisis semiotik


Keywords


cigarette product, visual images, active smoker, semiotic analysis

Full Text:

PDF

References


Belch, George E. & Belch, Michael A. (2004). Advertising and promotion. New York: Mc Graw Hill Co.

Bouzida, F. (2014). The semiology analysis in media studies: Roland Barthes Approach. International Conference on Social Science and Humanities, Vol. 14, p: 10001-1007.

Hassan, Hanita. (2015). Social semiotics: Realizing destination image by means of cultural representations. International Journal of Social Science and Humanity, Vol. 5 (1), p; 149-153.

Hurford, James R., Heasley, Brendan., & Smith, Michael B. (2010). Semantics a coursebook. Cambridge: Cambridge University Press.

Mayr, S. Waltraud. (2013). Reading culture in TV commercials: A semiotic analysis of a TV commercial for the purpose of teaching culture to foreign language students. International Journal of Arts and Commerce. Vol. 2(1). Pp: 86-100.

Onursoy, Sibel. (2015). A semiotic analysis of an activist image in social media. Online Journal of Art and Design, Vol. 3(2). Pp: 1-13.

Perlmutter, David M. (2011). What is sign language?. Washington: Linguistic Society of America Press.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Wardhaugh, Ronald. (2010). An introduction to sociolinguistics. New York: Mc Graw-Hill Inc.

Yule, George. (2010). The study of language-fourth edition. Cambridge: Cambridge University Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/jbssb.v3i1.1245

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Malikatin Wahyu Prasojowati, M. Natsir, Setya Ariani

Editorial address:

Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Mulawarman
Jl. Ki Hajar Dewantara, Gunung Kelua, Kec. Samarinda Ulu, Kota Samarinda, Kalimantan Timur, Indonesia 75123
Email: jurnalilmubudaya.fibunmul@gmail.com
Website: http://e-journals.unmul.ac.id/index.php/JBSSB 

 

Creative Commons License

Ilmu Budaya: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License